SCORPION |
Wysłany: Wto 17:50, 10 Cze 2008 Temat postu: Motocykl przedwojenny produkcji ZSRR "PODOLSK" |
|
Kiedy zobaczyłem to zdjęcie pomyslałem sobie ze motocykl wygladający jak zbiór cześci kilku róznych motocykli i jest to motocykl seryjnie produkowany to musi byc to jakas podróba. Na Mysl zaczeły mi sie nasówać rosyjskie boksery imitujące niemieckie BMW i tak to własnie doszłem do tego ze to produkcja ZSRR i prosze bardzo - PODOLSK
Podolsk PMZ-A 750 należał do motocykli ciężkich, dobrze nadawał się do ciągnięcia wózka bocznego - mógł pełnić służbę w armii. Pojazd ten opracowano w oparciu o podzespoły renomowanych światowych firm. Do napędu użyto czterosuwowego, dolnozaworowego, widlastego silnika o pojemności 750 cm3, zaprojektowanego na bazie odpowiedniej jednostki napędowej Harley-Davidson'a.
Po Rewolucji Październikowej Rosja Radziecka borykała się przez wiele lat z wewnętrznymi kłopotami. Młoda władza działając w ciągłym zagrożeniu, brutalnymi restrykcjami umacniała swoją pozycję w państwie. Efektem owych restrykcji było unicestwienie wszelkiej inicjatywy, także w dziedzinie konstrukcji motocyklowych.
Pod koniec lat dwudziestych, gdy nic już nie mogło się wydarzyć bez woli "odpowiednich czynników", dostrzeżono nareszcie potrzebę budowy przemysłu motocyklowego.
Zadanie było trudne, ponieważ carska Rosja w ogóle nie produkowała motocykli. Nie dysponowano więc żadnym zapleczem i wszystko należało tworzyć od podstaw. Nie było przede wszystkim kompetentnych konstruktorów, doświadczonych w produkcji motocykli.
Dodatkowych trudności dostarczały uwarunkowania geograficzne i techniczne. Wielkie odległości i niska jakość dróg wymagały maszyn wytrzymałych, niezawodnych i zdolnych do jazdy po bezdrożach.
Pomimo tych trudności już w 1928 roku wyprodukowano próbną serię dwusuwowych motocykli "Iż". Seryjną produkcję tych pojazdów uruchomiono cztery lata później.
Wcześniej, bo już w 1931 roku, seryjną produkcję motocykli rozpoczęły zakłady "Czerwony Październik". Były to motocykle L-300, z dwusuwowym silnikiem o pojemności 300 cm3 i mocy 6,5 KM (4,8 kW).
Charakteryzowały się one dużą wytrzymałością.
Ciągle brakowało motocykla ciężkiego, dobrze nadającego się do ciągnięcia wózka bocznego i mogącego pełnić służbę w armii. Lukę tą wypełnił "Podolsk" PMZ-A 750.
Pojazd ten opracowano w oparciu o podzespoły renomowanych światowych firm.
Do napędu użyto czterosuwowego, dolnozaworowego, widlastego silnika o pojemności 750 cm3,
zaprojektowanego na bazie odpowiedniej jednostki napędowej Harley-Davidson'a.
W owych czasach był to kanon konstrukcji silników do motocykli ciężkich.
W tym czasie także w Polsce wytwarzano motocykl napędzany silnikiem o niemal identycznej konstrukcji (wzorowanym na jednostce napędowej motocykla Indian); był to CWS M 55, o pojemności 995,4 cm3 i mocy 14 KM w pierwszej serii (moc wzrosła w następnych seriach do 16 KM). Motocykl ten posiadał ramę wzorowaną na konstrukcji Harley- Davidson'a.
Liczne usterki przedniego zawieszenia, a także pękanie ram było przyczyną narastającej nieufności do tej konstrukcji polskich odbiorców wojskowych.
Rosjanie dysponowali już bardzo dobrym wywiadem gospodarczym, a niedostatki konstrukcyjne i technologiczne nadrabiali szpiegostwem. Postanowili nie powtarzać błędu Polaków i do swojego ciężkiego motocykla poszukać ramy innego typu.
Uwagę zwrócono na wytwarzane przez BMW ramy z prasowanych profili blaszanych.
Wybór okazał się słuszny i po przekonstruowaniu zamocowania tylnego koła, przystosowano ją do współpracy z napędem łańcuchowym.
Konstruktorzy motocykla "Podolsk" zapożyczyli także od BMW zawieszenie przednie na krótkim wahaczu wleczonym, wyposażone w półresor piórowy. Zawieszenie wzmocniono i dodano po bokach amortyzatory cierne z regulacją śrubową, przystosowując je w ten sposób do pracy w ekstremalnych warunkach.
Dopełnieniem całości był gigantyczny przedni błotnik,
chroniący kierującego przed powszechnie występującym błotem.
Dla podniesienia komfortu jazdy zrezygnowano z montowania gumowych siodeł typu "Drilastic" i wyposażono motocykl w blaszane, pokryte skórą siodła, wzorowane na polskim CWS M 55. Zapewniały one bowiem najlepszą amortyzację dzięki dwóm sprężynom pracującym na rozciąganie.
W wyniku powyższych prac konstrukcyjnych otrzymano motocykl o nieco egzotycznych kształtach, ale
mocny i przystosowany do pokonywania rosyjskich bezdroży.
Największą wadą tego pojazdu była duża waga przy stosunkowo niewielkiej mocy silnika.
Wytwórnia PMZ z Podolska produkowała też motocykl z jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym, o pojemności 250 cm3. Był to pojazd wzorowany na niemieckim BMW R22.
Podolska PMZ produkowała motocykle w latach 1932-1939.
W latach 1935-1943 ciężkie motocykle napędzane jednocylindrowymi silnikami dolnozaworowymi o pojemności 600 cm3 produkowała wytwórnia TIZ-AM z Taganrogu.
Zacieśniająca się współpraca z przemysłem III Rzeszy zapoczątkowała produkcję motocykla M-72.
Była to wersja BMW R-71 dostosowana specjalnie do rosyjskich potrzeb terenowych, głównie przez wzmocnienie ramy. Motocykl M-72 okazał się konstrukcją tak udaną, że z czasem zaniechano w ZSRR produkcji innych motocykli ciężkich koncentrując się na dopracowywaniu i rozwijaniu tej koncepcji konstrukcyjnej. |
|