Forum ZACHODNIOPOMORSKIE FORUM MOTOCYKLOWE
Forum motocyklistów z Koszalina i okolic
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kto zgadnie co to...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZACHODNIOPOMORSKIE FORUM MOTOCYKLOWE Strona Główna -> CIEKAWE LINKI I CIEKAWOSTKI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łysy
2 bieg
2 bieg



Dołączył: 05 Maj 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rosnowo

PostWysłany: Wto 19:41, 03 Cze 2008    Temat postu: Kto zgadnie co to...


Mała pomoc:

Rama jak w Zundapp'ie...
Silnik jak w HD...
Zawieszenie przednie jak w Indian'ie...
I kilka innych patentów z innych typów motocykli... Laughing

Za prawidłową odpowiedź (kraj. producent i typ) liter browara stawiam Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Łysy dnia Wto 19:45, 03 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SCORPION
5 bieg
5 bieg



Dołączył: 02 Lut 2006
Posty: 637
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: KOSZALIN

PostWysłany: Wto 17:50, 10 Cze 2008    Temat postu: Motocykl przedwojenny produkcji ZSRR "PODOLSK"

Kiedy zobaczyłem to zdjęcie pomyslałem sobie ze motocykl wygladający jak zbiór cześci kilku róznych motocykli i jest to motocykl seryjnie produkowany to musi byc to jakas podróba. Na Mysl zaczeły mi sie nasówać rosyjskie boksery imitujące niemieckie BMW i tak to własnie doszłem do tego ze to produkcja ZSRR i prosze bardzo - PODOLSK

Podolsk PMZ-A 750 należał do motocykli ciężkich, dobrze nadawał się do ciągnięcia wózka bocznego - mógł pełnić służbę w armii. Pojazd ten opracowano w oparciu o podzespoły renomowanych światowych firm. Do napędu użyto czterosuwowego, dolnozaworowego, widlastego silnika o pojemności 750 cm3, zaprojektowanego na bazie odpowiedniej jednostki napędowej Harley-Davidson'a.

Po Rewolucji Październikowej Rosja Radziecka borykała się przez wiele lat z wewnętrznymi kłopotami. Młoda władza działając w ciągłym zagrożeniu, brutalnymi restrykcjami umacniała swoją pozycję w państwie. Efektem owych restrykcji było unicestwienie wszelkiej inicjatywy, także w dziedzinie konstrukcji motocyklowych.
Pod koniec lat dwudziestych, gdy nic już nie mogło się wydarzyć bez woli "odpowiednich czynników", dostrzeżono nareszcie potrzebę budowy przemysłu motocyklowego.
Zadanie było trudne, ponieważ carska Rosja w ogóle nie produkowała motocykli. Nie dysponowano więc żadnym zapleczem i wszystko należało tworzyć od podstaw. Nie było przede wszystkim kompetentnych konstruktorów, doświadczonych w produkcji motocykli.
Dodatkowych trudności dostarczały uwarunkowania geograficzne i techniczne. Wielkie odległości i niska jakość dróg wymagały maszyn wytrzymałych, niezawodnych i zdolnych do jazdy po bezdrożach.
Pomimo tych trudności już w 1928 roku wyprodukowano próbną serię dwusuwowych motocykli "Iż". Seryjną produkcję tych pojazdów uruchomiono cztery lata później.
Wcześniej, bo już w 1931 roku, seryjną produkcję motocykli rozpoczęły zakłady "Czerwony Październik". Były to motocykle L-300, z dwusuwowym silnikiem o pojemności 300 cm3 i mocy 6,5 KM (4,8 kW).

Charakteryzowały się one dużą wytrzymałością.

Ciągle brakowało motocykla ciężkiego, dobrze nadającego się do ciągnięcia wózka bocznego i mogącego pełnić służbę w armii. Lukę tą wypełnił "Podolsk" PMZ-A 750.
Pojazd ten opracowano w oparciu o podzespoły renomowanych światowych firm.
Do napędu użyto czterosuwowego, dolnozaworowego, widlastego silnika o pojemności 750 cm3,

zaprojektowanego na bazie odpowiedniej jednostki napędowej Harley-Davidson'a.

W owych czasach był to kanon konstrukcji silników do motocykli ciężkich.
W tym czasie także w Polsce wytwarzano motocykl napędzany silnikiem o niemal identycznej konstrukcji (wzorowanym na jednostce napędowej motocykla Indian); był to CWS M 55, o pojemności 995,4 cm3 i mocy 14 KM w pierwszej serii (moc wzrosła w następnych seriach do 16 KM). Motocykl ten posiadał ramę wzorowaną na konstrukcji Harley- Davidson'a.
Liczne usterki przedniego zawieszenia, a także pękanie ram było przyczyną narastającej nieufności do tej konstrukcji polskich odbiorców wojskowych.
Rosjanie dysponowali już bardzo dobrym wywiadem gospodarczym, a niedostatki konstrukcyjne i technologiczne nadrabiali szpiegostwem. Postanowili nie powtarzać błędu Polaków i do swojego ciężkiego motocykla poszukać ramy innego typu.

Uwagę zwrócono na wytwarzane przez BMW ramy z prasowanych profili blaszanych.

Wybór okazał się słuszny i po przekonstruowaniu zamocowania tylnego koła, przystosowano ją do współpracy z napędem łańcuchowym.
Konstruktorzy motocykla "Podolsk" zapożyczyli także od BMW zawieszenie przednie na krótkim wahaczu wleczonym, wyposażone w półresor piórowy. Zawieszenie wzmocniono i dodano po bokach amortyzatory cierne z regulacją śrubową, przystosowując je w ten sposób do pracy w ekstremalnych warunkach.

Dopełnieniem całości był gigantyczny przedni błotnik,

chroniący kierującego przed powszechnie występującym błotem.
Dla podniesienia komfortu jazdy zrezygnowano z montowania gumowych siodeł typu "Drilastic" i wyposażono motocykl w blaszane, pokryte skórą siodła, wzorowane na polskim CWS M 55. Zapewniały one bowiem najlepszą amortyzację dzięki dwóm sprężynom pracującym na rozciąganie.
W wyniku powyższych prac konstrukcyjnych otrzymano motocykl o nieco egzotycznych kształtach, ale

mocny i przystosowany do pokonywania rosyjskich bezdroży.

Największą wadą tego pojazdu była duża waga przy stosunkowo niewielkiej mocy silnika.
Wytwórnia PMZ z Podolska produkowała też motocykl z jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym, o pojemności 250 cm3. Był to pojazd wzorowany na niemieckim BMW R22.
Podolska PMZ produkowała motocykle w latach 1932-1939.
W latach 1935-1943 ciężkie motocykle napędzane jednocylindrowymi silnikami dolnozaworowymi o pojemności 600 cm3 produkowała wytwórnia TIZ-AM z Taganrogu.

Zacieśniająca się współpraca z przemysłem III Rzeszy zapoczątkowała produkcję motocykla M-72.

Była to wersja BMW R-71 dostosowana specjalnie do rosyjskich potrzeb terenowych, głównie przez wzmocnienie ramy. Motocykl M-72 okazał się konstrukcją tak udaną, że z czasem zaniechano w ZSRR produkcji innych motocykli ciężkich koncentrując się na dopracowywaniu i rozwijaniu tej koncepcji konstrukcyjnej.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Łysy
2 bieg
2 bieg



Dołączył: 05 Maj 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rosnowo

PostWysłany: Wto 18:07, 10 Cze 2008    Temat postu:

Brawo dla scorpion'a!!

Główna nagroda do odebrania przy najbliższej okazji...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZACHODNIOPOMORSKIE FORUM MOTOCYKLOWE Strona Główna -> CIEKAWE LINKI I CIEKAWOSTKI Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin